En tenta-fredag i Frankrike...

Jaha självklart var svenskarna nästan först att anlända till tentasalen. Katrin från Tyskland var den enda rackarn som liksom vi tyckte att man borde vara en kvart tidigare till tentan. Övriga trillade ungefär in som vanligt runt 9 vissa lite tidigare andra lite senare. Tyvärr gjorde även läraren som de sistnämnda eleverna. Läraren börjar med att säga att vi inte får ha lexikon. Ursäkta vad sa du, sa du?!?! "Ja det är för att det ska vara lika för alla..." ja men nu kan jag ju inte riktigt se att det blir lika för alla när ungefär hälften av klassen har franska som sitt tredje språk...??
 
Jaha nähä men det vara ju bara att lägga ner lexikonen och hoppas på att övre makter skulle vara med mig. De var de inte riktigt och jag behöver efter si sådär 40 min av tragglande faktiskt förstå ett väsentligt ord mitt i en fråga på typ sådär 6 meningar. Jag räcker upp handen och frågar på engelska om det är okej att jag slår upp ett ord jag inte förstår på tesen. Lärarna börjar diskutera .... de vet inte vad de ska säga tydligen. Katrin säger, skit samma gör det bara, Hugo viftar med handen mot mig att bara ta upp den....Jag återupprepar frågan på franska, jaha de förstod inte... Jag förstår inte hur lärarna ens ska förstå vår engelska om de inte kunde förstå en enkel fråga på engelska?!, frågan ja, ja det går bra säger läraren....
 
Jag kliar mig lite i huvudet, varför fick jag inte ha min ordbok från början då?! Ingen får ha ordböcker men nu får jag slå i min. Jag bestämmer mig för att skita i att ta ner den och fortsätter slå i den resten av tentan. Vid ett tillfälle blir jag så trött att jag till och med drar upp den engelska ordboken, hör hur Louise skrattar lite förstående bakom mig. Men jag orkar inte med denna lekstuga... Alla andra bryter mot reglerna, varför finns de då?  Gökboet har ändå gått lös, en kille som sitter och smsar, alla skrattar när hans mobil vibrerar mot bänkytan, två brasilianska elever pratar med varandra. Läraren sitter uppkrupen som en uggla i fönstret och blickar ut över salen. Fan allt är som vanligt på fredagsmorgonen!   
 
Nu mot nästa tenta, flervals-tenta. Kommer bli intressant.
 
Sedan drar vi mot Superdévoluy för skidhelg dirr efter skolan! Så see you at sunday :)

Kommentera inlägget här :