Att vara en i gänget!

Idag kände jag för första gången på väldigt länge att jag var delaktig i ett grupparbete. Med det menar jag inte att jag inte har deltagit innan. Min mening är alltid att vara med och tillföra saker, men när man jobbar i en grupp på sitt tredje språk säger det sig självt att det oftast går fortare om de som kan franska pratar, skriver och diskuterar. 

Just nu läser de flesta av oss svenskar en kurs på skolan som är ett stort "case" som skall lösas. Vi skall driva ett projekt som kallas "fishfarm" och varje vecka får man ny information att ta ställning till. Varje person i gruppen blev vid start tilldelad en roll, någon är projektledare, någon är tekniskt ansvarig någon är ekonomiansvarig ect. Oftast blir ju utbytisarna förbisedda och sitter mest och rullar tummarna eller försöker skapa någon tabell eller annan sifferuppgift. Men denna gruppen är otroligt bra. De hjälper oss, har tålamod och idag lossnade mycket. För första gången på nästan 8 månader kände jag mig som deras jämnlike. Jag fick en relativt stor uppgift som jag skulle utföra helt själv på franska. Jag fick förtroendet och bara det gjorde att jag ville göra ett extra bra jobb. Jag fick fråga läraren om saker som var oklara. (Något jag i vanliga fall drar mig för) Jag kunde gå in i ett samtal med en kille om vilken av investeringarna som var bäst. Han bortsåg från min dåliga franska och tog till sig det jag sa. Folk hjälper mig och undrar om det går bra eller om jag vill ha hjälp med något ord jag inte förstår. Jag kunde liksom alla andra förklara vad jag gjort då lektionen var slut och vad jag skulle göra tills på lördag. Jag kände mig nöjd när jag gick hem från skolan. Tänk vad lite hjälpsamma och öppna människor kan göra för självförtroendet!

Kommentera inlägget här :