Jag har blivit 15 år igen.

Det är rätt skönt att vara i skolan här! Man faller lite tillbaka några år i tiden då lärarna bestämmer mer åt en. Allt är ju obligatoriskt så det där egna ansvaret finns inte. Bara att vandra dit och lyssna på det som sägs. Jag har inte upplevt en riktig föreläsning än men har hört från vänner här att många av de franska eleverna sover sig igenom flertalet av dem just för att de måste vara där för att inte få skit för det.
 
Jag kan på något sätt känna att även jag förändras av det franska systemet. Idag var jag i skolan för att lyssna på hur man använder datorer/internet/intranet på skolan. Det var väl delvis bra att lära sig men när killen började snacka om servrar hit och servrar dit föll jag tillbaka till "sömning grundskolelev" och satt mest och dagdrömde för att få tiden att gå. Kom igen liksom... jag fattar knappt data-snacket på svenska och nu ska jag lyssna på det på franska!
 
Även lunchen andas "gymnasie/grundskoletid" man går till Bamba här och det ser ut som vilken svensk bamba som helst och är samtidigt väldigt billigt att äta där. Just därför blir man som en liten bortskämd snorunge, gillade inte köttgrytan idag så satt och doppade hörnet på mina makaroner med ost i såsen och högg sedan direkt in på desserten, bra där.
 
Övrigt som har blivit vardag här:
• Skriva "SCHUTZ Michaela" istället för "Michaela Schutz" på saker
• Vända på datum, man börjar med dag istället för år här.
• Köa, man köar verkligen till allt.
• Äta enportionsyougurt, äter det verkligen jämt
 
jaha nähä nu ska jag tvätta, kul!
 
 
  

Kommentarer :

#1: Joel Lundell

Word! (på typ allt förutom att jag fattar datasnacket, om än inte fullt ut på franska)

skriven

Kommentera inlägget här :