Den franska skolan

En liten resumé av min första lektion i ”Gestion du flux”, släpar mig till skolan lika pigg som en sengångare. Jag är seriöst inte gjord för att gå upp tidigt. Läraren börjar på sekunden då klockan slår 08.00.
08.03 blir han misstänksam, kan det vara så att eleverna som slagit sig ner vid datorerna inte lyssnar….? Han tar därför en runda i klassrummet, spänner blicken i stackarna som ursäktar sig likt små rädda kaniner.
08.06 någon har tydligen försökt knappra diskret på datorn igen. Samma procedur upprepas. Det känns helt seriöst som om man går på mellanstadiet igen.
08.25 elev anländer försent och smyger in. Läraren avbryter sig mitt i meningen, spänner blicken i försovaren/slarvern och säger ”Comment?” ”Eleven får säga ”Ursäkta att jag kom försent, jag är väldigt ledsen” för hela klassen. Undervisningen fortsätter jag sitter vid detta lag rak i ryggen och vågar inte ens nudda vid min mobil. När läraren försvinner bak i salen kan man för en microsekund vila ögonen lite. Men mer vågar man fan inte.
 
 
Jag sitter febrilt och slår i min ordbok, det går semi, vi pratar om produktion, linor och flöden i fabriker. Man kan då bli aningen irriterad då man duktigt sitter och slår upp ord och översättningsförslagen omöjligt kan passa in i meningen hur tappert man än vrider och vänder på den.
 
För att ni ska förstå:
 
Franska: Augmenter la taille des rafales à l'entrée de l'atelier.
Svenska: Öka storleken på skottsalvor i ingången till verkstaden.
 
Skottsalvor really?! Typiskt tråkigt att mötas av en skottsalva när man ska gå in i verkstaden och börja arbetsdagen.
 
Franska: Ferrage, peinture, montage
Svenska: Strike/hovslagning, färgning/betsa, montering.
 
Tror faktiskt inte att operatörerna spelar bowling eller utför hovslagningstjänster i början på linan….
 
Ja det är bara att acceptera, skolan här är inte som hemma. Jag kommer aldrig mer klaga på mina 45 min-rast-45 min föreläsningar i Göteborg efter dessa 4 h -sitta som ett ljus- pass som detta landet praktiserar.

Kommentarer :

#1: Millan

Haha skrattade så mycket när jag läste det här! Påminde mig om varför jag flyttade till sverige ;)

Roligt att få läsa din blogg förresten, gillar hur du skriver!

skriven
#2: Anonym

Flow Management, enkelt.

skriven

Kommentera inlägget här :