Första dagen i Grenoble

Jag har snart spenderat en dag eller rättare sagt en halv i Grenoble. Jag är redan kär i denna staden!
Sov två timmar i natt, var nervös, packade om mitt bagage igen för att jag vaknade och kände att det går inte att ha tre väskor själv! Sedan var det dags att dra till flyget vid 05.30.
Mamma, pappa och syrran vinkade av mig 
Mötte upp Laban som försökte sig på en pose i mellanlandningen på Köpenhamns flygplats
Så landade vi äntligen i Genève... jag löste buss i rätt riktning och verkade världsvan där jag satt och tittade ut genom fönstret. Så länge ingen pratar med mig så är det inga problem inte.
Dock kanske de såg att jag var en turist ändå när jag satt och fotade omgivningarna stup i ett...
Sedan mötte Hannes upp mig på stationen i Grenoble och vad skulle jag väl gjort utan honom?! Hannes har varit här i några dagar och fått lära sig allt själv, nu fick jag min guide som visat mig runt i staden, vi har besökt lägenhetsagentur, vi har pratat knagglig franska blandat med engelska och vi har kollat på tre lägenheter (dock var alla tre i samma hus, men det räknas ändå). Jag har fått en lägenhet med balkong i kvällssol, närmare bestämt lägenheten över Hannes. Vi snokade lite på pappret vi fick med oss och tydligen skall två andra av Linköpingarna bo i vårt hus med :) Camp Sweden!!  
Säg hej till Hannes!
Tydligen så måste man ha ett bankkort och hemförsäkring och grejer här för att få hyra lägenhet. Så nu har jag bokat in ett bankmöte med en fransk bankman. Jodå det är sant! (läs: Hannes har lotsat mig till bank och sagt vad jag ska säga för jag har ingen aning riktigt om vad man ska börja med)  
Sen gick vi omkring mer på stan och jag börjar sakta lära mig hitta 
Vi hann ta en glass 
Hela tiden får jag fråga " vad sa hon/han?" till Hannes, jag hinner inte med i franskan och jag har framför allt inte vant mig vid de snabba fraserna i exempelvis mataffären. Ja ja det kommer nog.
Nu hemma för kort stopp innan det är dags för middag!
 

Kommentarer :

#1: Andrea

Ååh vad vackert det ser ut!!! Underbart att flygresan gick bra och att du har en så vänlig guide :) Hörs snart! Puss

Svar: Har det sjukt bra här just nu om än lite för varmt... ska bara bli 37 grader imorgon :p Ja vi hörs snart på skype :)
Michaela S.

skriven

Kommentera inlägget här :